Het gevechtssysteem van Sifu heeft de laatste tijd de aandacht getrokken, dankzij verschillende gameplay demo's door streamers. Sifu, een beat 'em up avonturenspel van Sloclap, heeft niet alleen de aandacht getrokken door zijn gelikte art style maar ook door zijn hele benadering van het vechten. Bekijk nu de trailer.
Sifu volgt een jonge (aanvankelijk) martial artist die wraak zoekt tegen vijf dodelijke moordenaars die zijn familie vermoordden. Een van de meest essentiële mechanieken van het spel is dat je een magische talisman bezit die de dood afweert. In plaats daarvan, als je sterft, herleef je, maar word je een paar jaar ouder - een weerspiegeling van het adagium dat martial arts een leven lang vergen om te beheersen.
Verrassend genoeg levert leeftijd wel enig voordeel op, in die zin dat je oudere ik in staat is meer schade aan te richten. Dat gezegd hebbende, je neemt er ook meer schade voor terug. Word je te oud en je sterft voor je je queeste kunt voltooien.
Een ander kenmerk van Sifu is de moeilijkheidsgraad van de gevechten. Ten eerste is er geen moeilijkheidsinstelling, d.w.z. geen manier om het spel gemakkelijker te maken. Ten tweede ben je bijna altijd in de minderheid en moet je zowel op strategie als reflexen vertrouwen om te overleven.
Zowel spelers als vijanden krijgen in Sifu twee meters: de gezondheidsbalk en de structuurbalk. Blokkeren van aanvallen holt de structuurbalk uit, en als die eenmaal kapot is, staat de verdediger open voor een afmaakaanval. Daarom kun je niet schildpad draaien en je door elke klap heen blokkeren.
Dat gezegd hebbende, je kunt ook niet agressief aanvallen op tegenstanders spammen en niet verwachten dat je gestraft wordt. Knop-knipperen laat je open voor counters of aanvallen van achteren. Goed verdedigen in Sifu betekent van richting veranderen om andere aanvallers halverwege te onderscheppen, of de omgeving in je voordeel gebruiken door geïmproviseerde wapens of parkour.
Uitvoerend Producer Pierre Tarno verklaart deze moeilijkheidsgraad:
"If the game were too easy, if we gave that fantasy right away to players, that feeling of practice and mastery would not really be felt. So there is a strong learning curve. When you start Sifu, your character is a young kung fu student. But hopefully, by the time you reach the end of the game, you will have become a kung fu master."
Met andere woorden, wees bereid om gedurende het spel te sterven, te spoelen, en te herhalen. Uiteindelijk zul je de vaardigheden van een ware meester verwerven. Bekijk hier een playthrough van een gevecht zonder doden door justas:
De verschijningsdatum van Sifu is vervroegd naar 8 februari 2022. Koop vandaag nog CD keys voor Sifu aan de beste prijzen.
het beantwoorden van de boodschap van