De originele RuneScape-spellen zijn brede MMORPG's die worden gedefinieerd door onderling verbonden quests, een uitgestrekte wereld van Gielinor en een zwaar vaardighedensysteem dat gevechts- en niet-gevechtsactiviteiten omvat, zoals houthakken, koken en kruidenkunde. Spelers werken in een top-down, point-and-click interface en verkennen een persistente online wereld met duizenden anderen. Dragonwilds Het spel RuneScape draait echter om een third-person, door Unreal Engine 5 aangedreven overlevings-sandbox voor 1-4 spelers, waarbij de nadruk meer ligt op knutselen, het bouwen van basissen en het doden van draken dan op een uitgebreid verhaal of een massale multiplayer-gemeenschap. Terwijl RuneScape gedijt op sociale hubs en door spelers gestuurde economieën, legt Dragonwilds de nadruk op intieme co-op gameplay en overlevingsuitdagingen, met een meer lineair doel: het verslaan van de drakenkoningin.
Het vaardigheidssysteem, een hoeksteen van RuneScape, is overgenomen, maar in een nieuw jasje gestoken. Klassieke vaardigheden zoals houthakken, koken en magie blijven bestaan, maar ze zijn aangepast aan de overlevingsmechanieken. Als je bijvoorbeeld een level stijgt in magie, speel je spreuken vrij zoals Axtral Projection, waarmee je meerdere bomen in één keer omhakt. In tegenstelling tot de eindeloze grind naar level 99 van RuneScape, richt Dragonwilds zich op praktische vaardigheidsontwikkeling die is gekoppeld aan overleven en vechten, hoewel sommige spelers opmerken dat de grind repetitief kan aanvoelen zonder de bredere context van de MMORPG.
Dragonwilds introduceert een levendig, handgemaakt Ashenfall met vijf biomen, van herfstige bossen tot griezelige moerassen, bevolkt door verwrongen versies van RuneScape-schepsels zoals draken en goblins, doordrenkt met wilde magie. Spelers verzamelen grondstoffen, maken wapens en bouwen bases met een gepolijst systeem dat kan wedijveren met Valheim, met intuïtief vastklikken en unieke constructies zoals dakvalleien. Magie springt eruit, met op runen gebaseerde spreuken voor gevechten (bijv. schilden die schade blokkeren) en nuttige dingen (bijv. botten in perziken veranderen). De roadmap belooft een nieuwe regio Fellhollow, geregeerd door de zielenetende draak Imaru, plus uitgebreide vaardigheidsbomen voor magie, afstandsbedieningen en landbouw, naast hardcore en creatieve speltypen.
Combat is actiegericht, met ridder-, boogschutter- en magische archetypes die het opnemen tegen dynamische bedreigingen zoals drakenhinderlagen, hoewel vroege feedback wijst op problemen zoals oneerlijke drakenaanvallen die het terrein negeren. Quests en lore sluiten aan bij het universum van RuneScape, met bekende gezichten zoals de Wijze Oude Man en de Dood die spelers begeleiden. Hoewel Dragonwilds de diepgang van het origineel mist, maken de community-gedreven ontwikkeling en magische flair het een veelbelovende evolutie, die Early Access in 2026 zal verlaten. Gebruik onze prijsvergelijkers om de beste deals voor RuneScape: Dragonwilds.