Microsoft bevestigt dat Neural Rendering binnenkort wordt geïntegreerd in DirectX

Microsoft bevestigt dat Neural Rendering binnenkort wordt geïntegreerd in DirectX

In het licht van de introductie van de RTX 50-serie grafische kaarten van Nvidia heeft Microsoft zijn plannen bevestigd om Neural Rendering-mogelijkheden op te nemen in zijn DirectX API. Neural Rendering omvat een breed scala aan innovatieve technieken die gebruik maken van kunstmatige intelligentie en machine learning (AI en ML) om conventionele grafische pijplijnen aan te passen. Deze vooruitgang zal de weg vrijmaken voor een transformatie in 3D-afbeeldingen.

rtx neural shaders

Microsofts reis naar neurale rendering in DirectX begint met de introductie van coöperatieve vectoren. Deze verbetering zal het potentieel van "neural shading" ontketenen op Nvidia RTX 50-serie GPU's. Deze GPU's zijn de eerste modellen van Nvidia waarin Tensor Cores zijn geïntegreerd die zijn uitgerust voor Neural Shading-mogelijkheden.

Coöperatieve vectoren zullen realtime AI-processen voor rendering stimuleren. Ze vergemakkelijken de vermenigvuldiging van matrices met vectoren van verschillende grootte, waardoor matrix-vector bewerkingen worden geoptimaliseerd. Bovendien maken coöperatieve vectoren het mogelijk om AI-functies uit te voeren in verschillende fasen van shader-pijplijnen, waardoor compacte neurale netwerken kunnen functioneren binnen pixel shaders zonder de hele GPU te monopoliseren. Dit maakt de toepassing van neurale grafische strategieën mogelijk zonder vertragingen te veroorzaken in de grafische pijplijn telkens wanneer een AI/ML-taak wordt uitgevoerd.

 

In wezen herziet Microsoft DirectX om AI direct in de grafische pijplijn op te nemen, in plaats van het te behandelen als een geïsoleerd element dat aparte aandacht vereist. Dit opent nieuwe mogelijkheden voor ontwikkelaars om AI te implementeren om verschillende facetten van game rendering te verbeteren.

Het is belangrijk om op te merken dat op dit moment alleen de RTX 50-serie GPU's van Nvidia Neural Shaders ondersteunen. Microsoft werkt echter samen met AMD, Intel, Nvidia en Qualcomm om compatibiliteit tussen verschillende leveranciers te ontwikkelen voor deze nieuwe functies. Microsoft wil ervoor zorgen dat deze verbeteringen een integraal onderdeel worden van DirectX.

En zoals altijd, terwijl je wacht op meer spannend nieuws, kun je onze prijsvergelijkingstool gebruiken om de beste deal te vinden voor je volgende favoriete game.

Ontvang de beste deals en kortingscodes voor gamers

Abonneer je op onze DLCompare-nieuwsbrief