Naoki Yoshida, regisseur van Final Fantasy XIV: A Realm Reborn en producent van Final Fantasy XVI, had het publiek beloofd dat hij de marketing van het spel een paar maanden voor de officiële release flink op de schop zou nemen. Om zijn belofte na te komen, doken op internet verschillende hands-on previews van Final Fantasy XVI op, evenals een paar trailers.
De trailers, met dank aan Gematsu, zijn gericht op de gevechtsgameplay van het nieuwe deel in de kristalfranchise, die, zoals de producenten herhaaldelijk meldden, op actie gericht zou zijn. Daarvoor heeft Square Enix Ryota Suzuki ingeschakeld, een Capcom-veteraan die verantwoordelijk is voor producties als Monster Hunter World en Devil May Cry 5, om het gevechtsontwerp te verzorgen. Het resultaat is indrukwekkend:
In voor- en tegenspoed zullen sommige gevechten de beruchte QTE (Quick Time Events) bevatten, die, gecombineerd met cutscenes, bijdragen aan het creëren van een "gevoel van een non-stop achtbaanrit," zoals Naoki Yoshida het omschreef. De trailers bevestigen dat spelers Clive alleen in gevechten zullen besturen. De hoofdpersoon zal echter hulp krijgen van enkele AI-gestuurde partijleden, zoals Torgal, zijn trouwe metgezel, en het hoofdpersonage Cid, wiens volledige naam Cidolfus Telamon is.
Andere video's tonen gevechten tegen kolossale Eikons, de beroemde sommaties van de franchise. Daarin staat Clive tegenover Garuda, een wezen dat veel groter is dan hijzelf. Toch staat de man met zijn verwoede aanvallen en het inzetten van zijn Eikons capaciteiten tegenover zijn tegenstander.
Een andere trailer belicht de verkenning van de Royal Waloeder Army Keep kerker. Je kunt zien dat het spel enige commando-input van de speler vereist om het te doorkruisen, zoals het openen van een poort. De naadloze overgang tussen gevecht en cutscène is geweldig om te zien. Clive kan actief schakelen tussen drie verschillende uitgeruste Eikons en hun respectievelijke vaardigheden activeren, zodat ze aansluiten bij de situatie in het gevecht.
Deze clip toont enkele van Timely's zogenaamde accessoires. Dit zijn stukken uitrusting die een specifiek aspect van het spel vergemakkelijken. De Ring of Timely Healing activeert bijvoorbeeld automatisch het gebruik van een Potion als de HP van de hoofdpersoon tot een bepaald punt zakt. Terwijl de Ring van Tijdige Focus de tijd vertraagt voordat een projectiel Clive raakt. Deze uitrusting maakt mogelijk deel uit van de door Naoki Yoshida genoemde Story mode voor spelers die niet gewend zijn aan actiegedreven RPG's.
Final Fantasy XVI wordt met elk nieuw gepubliceerd stukje informatie steeds grootser. De producenten beloofden een demo voor het PlayStation 5 publiek twee weken voor de officiële release van het spel. Sony's console-exclusiviteit duurt zes maanden, maar dit betekent niet noodzakelijkerwijs dat het spel na deze periode ook voor de PC uitkomt. Yoshida merkte op dat de optimalisatie moeizaam verloopt, en dit kan de PC release verlengen.
Voor bezitters van een PlayStation 5, houd echter onze prijsvergelijker in de gaten. Wij hebben de goedkoopste Final Fantasy XVI CD sleutels, die op 22 juni voor het grote publiek arriveert. Valisthea wacht op je, Eikon-slayer.
het beantwoorden van de boodschap van