Als de spirituele opvolger van de System Shock serie trok BioShock de aandacht van veel spelers toen het in 2007 uitkwam. Het oorspronkelijke spel werd gevolgd door twee vervolgen, BioShock 2 en BioShock: Infinite, waarvan ook het spel een zeer warm onthaal kreeg, maar sinds 2013 wachten we reikhalzend op een nieuw deel. In december 2019 had 2K Games aangekondigd dat de ontwikkeling van zo'n spel aan de gang was, het spel dat voorlopig gewoon BioShock 4 wordt genoemd.
Een ander verrassend feit van de aankondiging is dat een nieuwe studio, Cloud Chamber, de leiding heeft over de ontwikkeling van de nieuwe Bioshock. Destijds meldde Kotaku dat de ontwikkeling al enige tijd aan de gang was en nog enkele jaren zou doorgaan. Dat is ongeveer alles wat we wisten over BioShock 4, en de afgelopen anderhalf jaar heeft waarschijnlijk invloed gehad op het ontwikkelingsproces, dus het lijkt erop dat we nog heel wat geduld zullen moeten hebben.
Maar zelfs zonder een officiële verklaring over het spel, is het toch mogelijk wat informatie te krijgen. Sommige door de ontwikkelaar aangeboden opdrachten geven ons een glimp van hoe het spel er uit zal zien. Vorig jaar augustus ontdekten we dat BioShock 4 zich waarschijnlijk in een geheel nieuwe omgeving zal afspelen. Eén aankondiging in het bijzonder trok onze aandacht en riep bij de spelers wat vragen op. In de functiebeschrijving voor een scriptschrijver kunnen we het volgende lezen:
We hopen iemand te vinden die krachtige, karakter-gedreven verhalen kan weven in een open wereld.
Hoewel dit misschien niet veel informatie is, betekent het veel voor de fans, die hun spelervaring getransformeerd en verrijkt zouden vinden. Hoewel dit enige bezorgdheid kan wekken, zou deze nieuwe functie positief moeten zijn voor BioShock 4 spelers, want de serie staat bekend om zijn prachtige omgevingen en setting.
het beantwoorden van de boodschap van