Hoewel Among Us in 2018 werd uitgebracht, is het pas vorig jaar dat het door Innersloth ontwikkelde spel een echte hit onder de spelers is geworden. Met vrij eenvoudige mechanica en gameplay die zich richt op een ervaring die vooral door de spelers wordt gegenereerd, begon dit sociale deductiespel voor meerdere spelers vrij langzaam, maar heeft het de aandacht van nogal wat spelers weten te trekken.
De uitgangspunten van het spel zijn eenvoudig te begrijpen. Je kunt in Among Us twee rollen spelen. Je bent ofwel een bemanningslid van een ruimteschip ofwel een Impostor. Als eerstgenoemde heb je de opdracht om enkele onderhoudstaken in het schip uit te voeren en te proberen uit te vinden wie de Impostors zijn. Als de latere moet je het schip saboteren en alle bemanningsleden doden zonder gepakt te worden. Wanneer er een lijk wordt ontdekt is het mogelijk om een stem te vragen om te beslissen wie een Impostor is, en hem dan uit het schip te schoppen. Dit proces gaat door totdat alle Impostors zijn gepakt of alle Crewmembers zijn gedood.
Hoe simpel het ook lijkt, bij ons is een hoge mate van interactie tussen de spelers vereist en dat lijkt de sleutel te zijn voor een succes dat de ontwikkelaars volledig buitenspel heeft gezet. Innersloth heeft veel plannen om de inhoud van Among Us uit te breiden en ze hebben er al een aantal aangekondigd. Het is niet zo dat ze het afgelopen jaar niet druk hebben gehad. Het spel werd vorig jaar gelanceerd op de Nintendo Switch, Epic Games Store en er komt begin 2021 een nieuwe plattegrond, evenals de lancering van Among Us op Xbox-systemen. Maar het lijkt erop dat het langer duurt dan verwacht om nieuwe functies aan het spel toe te voegen en Innersloth heeft de redenen daarvoor uitgelegd in de officiële blog van het spel.
Among Us heeft tot laat in 2020 een ongelofelijke tractie gekregen die we niet hadden verwacht, en dat betekende voor ons een heleboel verandering. [...] We moesten niet alleen weer aan Among Us gaan werken nadat we dachten dat het gedaan was, maar we moesten ons ook duurzamer gaan opstellen om aan het spel te werken. We moesten 2 maanden lang alleen maar herstructureren, nieuwe processen bedenken en externe partners aan boord krijgen om ons te helpen bij het beheer.
Er zijn een heleboel andere dingen die we niet in de hand hebben (juridische kwesties, vergaderingen, planning), dus soms duren deze dingen ook langer.
Zoals je kunt zien, is het vrij normaal dat de studio, die oorspronkelijk door slechts drie mensen werd gevormd, bepaalde problemen heeft als gevolg van de onverwachte populariteit van Among Us. We mogen blij zijn dat ze de tijd nemen om de dingen goed te doen. Laten we hopen dat ze er niet te lang over doen.
het beantwoorden van de boodschap van