Frictional Games gaf op de GDC in San Francisco een voorproefje van hun nieuwste toevoeging aan de Amnesia-serie, Amnesia: The Bunker, en het is veilig om te zeggen dat dit deel een heel ander beest is. The Bunker is minder een Amnesia-spel en lijkt meer op Alien: Isolation. Bekijk de trailer hier:
Het is nog steeds claustrofobisch, nog steeds sfeervol, en er is nog steeds een monster dat je door de duisternis opjaagt terwijl je met de hand deuren probeert te openen, maar de nadruk ligt minder op het verhaal en meer op wat je als speler doet om uit deze vreselijke situatie te komen.
Je bent Henri Clement, een Franse soldaat die vecht voor zijn leven in de loopgraven van de Eerste Wereldoorlog. Je zou denken dat dit al verschrikkelijk genoeg is, maar nadat je gewond bent geraakt word je wakker in een verlaten ondergrondse bunker, zonder enig idee wat er gebeurd is terwijl je buiten was. En je bent daar niet alleen - een kolossaal wezen genaamd "Het Beest" stalkt je in het donker, wacht tot je een fout maakt en drijft je in het nauw wanneer je het het minst verwacht.
In plaats van een verhalend verhaal zet Amnesia: The Bunker je gevangen in een situatie zonder script. De kaart blijft hetzelfde, maar de beperkte voorwerpen die je vindt worden bij elke loop willekeurig over de omgeving verspreid. Je hebt een beveiligde centrale kamer waar je kunt rusten en opslaan met behulp van een lantaarn, net als in Resident Evil. In de kamer blijven helpt je echter niet om te ontsnappen. Je moet je naar buiten wagen en de bedompte gangen verkennen op zoek naar hulpmiddelen. Daarvoor moet je de generator in je kamer starten om het licht in de bunker aan te houden - zo kun je voorwerpen vinden, door de doolhofachtige gangen navigeren en blijf je relatief veilig voor het monster. Dit betekent ook dat je tegen de klok werkt - als het gas op is, word je in de duisternis gedompeld met alleen je handlamp om de weg (slecht) te verlichten. En dan komt het Beest tevoorschijn.
Tijdens elke tocht voel je de aanwezigheid van het monster. Zijn ademhaling, zware voetstappen en krassende klauwen echoën door de hele bunker. Het wezen wordt aangetrokken door de geluiden die je maakt. Je hebt een pistool om je te verdedigen, maar net als bij de Alien kan dat het Beest niet doden, alleen lang genoeg afleiden zodat jij weg kunt komen. En zelfs dat kan averechts werken, want de volgende keer dat je het Beest tegenkomt, zal het nog agressiever zijn dan voorheen. Dit resulteert in emergente gameplay waarbij jouw beslissingen en hun gevolgen het verhaal creëren.
Het is niet lang wachten voordat Amnesia: The Bunker op 16 mei lanceert voor de PC via Steam en Epic Games. Je kunt een Amnesia: The Bunker PC key pre-orderen tegen de beste prijzen in onze prijsvergelijker.
het beantwoorden van de boodschap van