AMD schakelt over op AI-aangedreven FSR 4 voor verbeterde beelden en efficiëntie

AMD schakelt over op AI-aangedreven FSR 4 voor verbeterde beelden en efficiëntie

AMD heeft FidelityFX Super Resolution 4 (FSR 4) geïntroduceerd, een nieuwe technologie die gebruikmaakt van AI om de visuele kwaliteit en gamingprestaties te verbeteren. FSR 4 is gericht op het verbeteren van de vloeiende graphics en gameplay op minder krachtige hardware door middel van geavanceerde AI-technieken. Deze technologie duidt op AMD's stap naar efficiëntere, AI-gestuurde upscaling, vergelijkbaar met NVIDIA DLSS en Intel XeSS, die al een aantal jaren gebruikmaken van AI.

Tijdens gesprekken met Tom's Hardware over handheld gaming en batterijduur onthulde Jack Huynh dat FSR een belangrijke transformatie ondergaat. Terwijl FSR2 en FSR3 eerder werden ontwikkeld met behulp van analytische methoden, heeft AMD zijn aanpak nu verlegd om zich te richten op AI-gebaseerde framecreatie en interpolatie. Deze verandering is gericht op het maximaliseren van de efficiëntie en het verbeteren van de levensduur van de batterij, wat duidt op een sterke nadruk op draagbare spelcomputers.

Hoewel Huynh de voordelen van FSR4 voor de handheldmarkt benadrukte, betekent dit niet noodzakelijkerwijs dat het beperkt zal blijven tot dat type apparaat. Gezien AMD's geschiedenis in het ondersteunen van een breed scala aan GPU-opties, kan FSR4 bredere toepassingen hebben. AMD's GPU's van de afgelopen zes jaar zijn compatibel met FP16 en DP4a (INT8) instructies, wat aansluit bij de overgang naar AI-gebaseerde oplossingen.

 

 

comparation

 

Het gebruik van AI in AMD's FSR 4-technologie zal naar verwachting lijken op de Spectral Super Resolution (PSSR) die wordt gebruikt in de PlayStation 5 Pro, een technologie die de beeldkwaliteit verbetert zonder dat dit ten koste gaat van de prestaties. Deze integratie toont AMD's stap naar AI als een belangrijke functie in zijn toekomstige grafische architectuur.

AMD's komende RDNA 4 GPU's zullen de eerste zijn die FSR 4 volledig ondersteunen, wat een belangrijke stap voorwaarts is voor het bedrijf op het gebied van AI-gedreven gaming. Hoewel er onzekerheden zijn over de releasetijdlijn voor FSR4, wijst AMD's recente upgrade naar Fluid Motion Frames 2 (AFMF 2) technologie op een oplossing op korte termijn voor het verbeteren van het maken van frames op draagbare spelapparaten. Tot die tijd kun je, terwijl je wacht op het volgende grote ding voor je spelcomputer, ook kijken op onze prijsvergelijker voor de beste deal voor je volgende favoriete spel.

 

Het gebruik van AI in AMD's FSR 4-technologie zal naar verwachting lijken op de Spectral Super Resolution (PSSR) die wordt gebruikt in de PlayStation 5 Pro, een technologie die de beeldkwaliteit verbetert zonder dat dit ten koste gaat van de prestaties. Deze integratie toont AMD's stap naar AI als een belangrijke functie in zijn toekomstige grafische architectuur.

AMD's aankomende RDNA 4 GPU's zullen de eerste zijn die FSR 4 volledig ondersteunen, wat een belangrijke stap voorwaarts betekent voor het bedrijf in de AI-gedreven gamingruimte. Hoewel er onzekerheden zijn over de releasetijdlijn voor FSR4, wijst AMD's recente upgrade naar Fluid Motion Frames 2 (AFMF 2) technologie op een oplossing op korte termijn voor het verbeteren van het maken van frames op draagbare game-apparaten. Tot die tijd kun je, terwijl je wacht op het volgende grote ding voor je spelcomputer, ook kijken op onze vergelijker voor de beste deal voor je volgende favoriete game.

Ontvang de beste deals en kortingscodes voor gamers

Abonneer je op onze DLCompare-nieuwsbrief