AMD heeft onlangs een nieuwe functie geïntroduceerd met de naam Variable Graphics Memory op de AMD Ryzen AI 300-serie processors, die aanzienlijke verbeteringen belooft voor gaming-ervaringen. Met deze functie kunnen gamers een deel van het RAM-geheugen gebruiken als speciaal grafisch geheugen (VRAM), waardoor de framerates voor games verbeteren. Het hele conversieproces kan eenvoudig worden uitgevoerd met slechts één klik in de Adrenalin-toepassing van AMD.
Volgens AMD kan Variabel Grafisch Geheugen tot 75% van het systeem-RAM omzetten in VRAM. Deze functie is momenteel echter alleen beschikbaar op de AMD AI 300 “Strix Point” laptopprocessoren. De hoeveelheid RAM die kan worden omgezet hangt af van de totale RAM capaciteit van het systeem. Met de instelling “medium” heeft een laptop met 32 GB RAM en aanvankelijk 512 MB VRAM bijvoorbeeld 8 GB VRAM en 24 GB systeemRAM.
De effectiviteit van het toevoegen van VRAM hangt echter af van elke game. Sommige games zoals Alan Wake II vereisen tot 6GB VRAM en geven een foutmelding als het niet genoeg is. Ondertussen lieten de eerste tests op de Asus Zenbook S 16 zien dat het inschakelen van de functie niet altijd duidelijke voordelen biedt. Sommige titels kunnen de framerates aanzienlijk verhogen, terwijl andere een minimale verbetering, geen verandering of zelfs een lichte daling laten zien.
Op dit moment is de nieuwe Variable Graphics Memory functie alleen beschikbaar op AMD Ryzen AI 300 “Strix Point” laptops. Het is echter niet uitgesloten dat deze functie in de toekomst ook wordt geïmplementeerd voor desktop PC-configuraties.
AMD heeft ook een nieuwe grafische technologie geïntroduceerd, AMD Fluid Motion Frames 2 genaamd. Deze technologie is ontworpen om framerate-creatie te verbeteren met behulp van optimalisaties die worden aangestuurd door kunstmatige intelligentie (AI), en levert “uitstekende kwaliteit, lage latentie en opmerkelijke prestaties.” Op dit moment bevindt deze functie zich in de technische testfase en kan aanpassingen ondergaan voor een officiële release.
AMD moedigt gebruikers ook aan om feedback te geven om deze technologie verder te verbeteren. In interne tests verklaarde AMD dat AFMF2 en VGM voor aanzienlijke verbeteringen hebben gezorgd. In Far Cry 6 haalde de game bijvoorbeeld tot 105 frames per seconde met beide functies ingeschakeld, vergeleken met slechts 65 frames per seconde wanneer beide waren uitgeschakeld. Dit is een toename van bijna 40% en zorgt duidelijk voor een uitstekende efficiëntie.
Het is het vermelden waard dat deze testresultaten werden behaald met hoge grafische instellingen en een 1080p resolutie. Andere games, zoals Cyberpunk 2077, lieten ook een aanzienlijke prestatieverbetering zien. Met lage grafische instellingen, een resolutie van 1080p en een gebalanceerde FSR-modus steeg het aantal frames per seconde (FPS) naar 100. Samengevat beloven AMD's nieuwe innovaties een soepelere spelervaring voor laptopgebruikers, vooral voor degenen zonder speciale grafische kaart.
AMD toont een grote betrokkenheid bij mobiel gamen, wat een opwindende ontwikkeling is voor gamers. Het potentiële succes van AMD Fluid Motion Frames 2 op geïntegreerde grafische kaarten suggereert dat gebruikers hoge prestaties kunnen verwachten met desktop discrete GPU's. Deze mogelijkheden zijn op dit moment toegankelijk via AMD's preview-stuurprogramma's en het is de bedoeling dat ze eind dit jaar uit de preview-fase zijn. Tot die tijd kun je, in afwachting van de volgende grote ontwikkeling voor je gamesysteem, ook onze prijsvergelijker bekijken om de beste deal te sluiten voor je volgende favoriete game.
het beantwoorden van de boodschap van