Dying Light 2: Stay Human zit er al jaren aan te komen, en ondanks de wankele ontwikkeling blijft het een van de meest geanticipeerde spellen van 2022. Nu het goud is gegaan en de lanceringsdatum van 4 februari snel nadert, laten we alles wat we hebben over dit epische zombie-overlevingsspel afronden.
Allereerst is hier de Dying Light 2 trailer:
In wezen beschreven als het doen van gevechtsparkour in een door zombies geteisterde post-apocalyps, was dit vervolg op Dying Light in de E3 van 2018 aangekondigd, maar had lange tijd weinig nieuws te delen. De Covid uitbraak vertraagde de productie verder, waardoor de verschijningsdatum verschoof van 2020 naar 2021, en dan uiteindelijk naar begin 2022.
Dying Light liet ons kennismaken met een zombie post-apocalyps waar de mensheid het moet opnemen tegen de opgestane doden en de talloze facties die strijden om de suprematie. Dying Light 2 speelt zich 22 jaar na het eerste spel af, en de wereld blijft zowel wreed als gewelddadig. In het centrum hiervan ligt de City, een plaats die overblijfselen van de gebouwen van de oude wereld bevat en gebouwd is als een vesting uit de Donkere Middeleeuwen.
Naar deze Stad komt "dolende pelgrim" Aiden Caldwell, die gekomen is op zoek naar geheimen over zijn verleden en een persoon die hij kwijt is. Op zijn reis ontmoet hij verschillende facties, waaronder de Night Runners, die een geschiedenis hebben van het helpen van anderen.
"Het is een setting die verklaart, een wereld voorstelt waarin de beschaving is teruggegaan naar [de] donkere eeuwen. Op dit moment is alles brutaal, oeroud en meedogenloos." - Tymon Smektala, Dying Light 2 Lead Designer
De Stad is een open wereld die spelers kunnen verkennen en doorkruisen met behulp van parkour vaardigheden. Het is bevestigd dat deze open wereld 400% groter zal zijn dan die van Dying Light.
De wereld behoudt zijn dag-nacht cyclus uit het vorige spel. Terwijl de grond overdag veilig genoeg is voor mensen om rond te dwalen, nemen de ondoden het 's nachts over, wat betekent dat de enige veilige gebieden om je op te bevinden de daken zijn. Maak één misstap en je kunt achtervolgd worden door een Screamer, een zombie die je door te gillen kan desoriënteren en een horde ondoden kan oproepen.
Er zijn echter redenen om 's nachts naar buiten te gaan. Overdag teisteren zombies de gebouwen, waardoor ze onveilig zijn om te betreden. s Nachts gaan ze echter naar buiten om te jagen, wat je de gelegenheid geeft hun nu slecht bewaakte holen binnen te gaan en te plunderen.
Je beïnvloedt de wereld om je heen. Afhankelijk van je keuzes in het verhaal kunnen de omgeving en de wereld ook veranderen. De gevolgen van de meeste van je beslissingen zijn blijvend; de keuzes die je kunt veranderen vergen werk van je om te herstellen wat je fout deed.
Vaardigheidsbomen zijn terug in Dying Light 2, maar zijn vereenvoudigd tot slechts twee bomen: Combat en Parkour.
Spelers krijgen ervaringspunten bij het doen van bepaalde handelingen in het spel. Klimmen, springen en polsstokspringen doen je parkour ervaringspunten stijgen, terwijl het doen van gevechtscombo's je gevechtservaring doet stijgen. Ervaringspunten kunnen dan gebruikt worden om vaardigheden vrij te spelen uit de bijbehorende vaardighedenbomen.
Hier zijn enkele voorbeelden van vaardigheden:
Parkour
Gevecht
Er komen 500 uitrustingsstukken in Dying Light 2, waarvan er 140 wapens zullen zijn, wat de spelers veel mogelijkheden voor gevechtsstijl geeft. Ook keert de grijphaak terug, waarmee spelers met gemak hoger gelegen plaatsen kunnen bereiken of uit een dodelijke situatie kunnen ontsnappen.
Een ander cruciaal stuk uitrusting is de paraglider, waarmee spelers de Stad veilig door de lucht kunnen doorkruisen. Natuurlijk moet je je landingszone zorgvuldig kiezen, vooral als je 's nachts op pad gaat.
De geïnfecteerden van Dying Light maken een terugkeer in het vervolg. Hier is een korte lijst van bevestigde vijanden:
Viralen. Deze wezens ontstaan uit slachtoffers die gebeten werden door de geïnfecteerden en het virus niet konden afweren. Daardoor wordt hun lichaam gedwongen terug te vallen in een gewelddadige, dierlijke toestand. Ze achtervolgen prooien en krabben, bijten en slaan ze dood. Ze zijn uiterst afkerig van zonlicht en zullen zich overdag verbergen.
Bijters. Na het virale stadium verliest de geïnfecteerde zijn kracht en snelheid en worden ze Biters. Nog steeds afkerig van zonlicht, verbergen ze zich overdag. Hoewel trager, zijn ze nog steeds in staat een besmettelijke beet uit te delen.
Vluchtige. De geëvolueerde vorm van de geïnfecteerden, de Volatile hebben een taaiere huid die bestand is tegen beschadiging. Ze zijn ook uiterst beweeglijk en sterk, waardoor ze een ernstige bedreiging vormen in de wildernis. Hun zwakte is een onbeschermde plek in hun ribbenkast.
Drenkelingen. Er is weinig over deze geïnfecteerden bekend, behalve dat ze lange tijd in water ondergedompeld zijn geweest. Ze hebben stekels als visgraten en overvallen je vermoedelijk van onder het oppervlak.
Vernietiger. Een nog grotere en brutalere vorm van de Volatile. Ze hebben een vergrote arm, waarmee ze met hamers de onoplettenden kunnen vermorzelen. Hoewel ze monsterlijk sterk zijn, zijn ze traag en kunnen door een sluwe speler ontweken worden.
Ontaarde. Met stukjes en beetjes vlees die van hun lichaam vallen, zijn dit de zwakste vorm van de geïnfecteerden, nadat ze enige tijd aan zonlicht zijn blootgesteld. Ze zijn niet al te gevaarlijk, maar kunnen toch een bedreiging vormen als ze je in aantal overtreffen.
Revenant. Een ongewone Volatile waar tentakels uit groeien en die een schadelijke gaswolk uitstoot die andere geïnfecteerden kracht kan geven. Je moet ze ontwijken of snel uitschakelen om niet door andere geïnfecteerden overrompeld te worden.
Er is echter meer te bevechten dan alleen zombies. Drie facties strijden om de controle over de Stad: Overlevenden, Vredestichters, en Afvalligen.
Elk heeft zijn eigen motivaties en strategie.
De Overlevenden. Deze factie wil veilige huizen rond de stad en gaat prat op hun aanpassingsvermogen.
De Vredesbewakers. De krijgers factie van de Stad, dit zijn soldaten die hun soort wet en orde opleggen. Ze aarzelen niet om iedereen die zich verzet neer te slaan.
De Afvalligen. Ex-gevangenen die een "meedogenloze kolonel" dienen en de hele Stad willen beheersen.
Je kunt met elk van deze facties samenwerken, en je daden bepalen hun houding tegenover jou.
Techland heeft aangekondigd dat ze vijf jaar lang inhoud zullen bieden voor Dying Light 2, te beginnen deze zomer als de eerste DLC verschijnt. Verdere DLC's zullen nieuwe wapens, verhalen, gebeurtenissen, vijanden, en meer bevatten.
Nog een laatste opmerking: Hollywoodster Rosario Dawson zit in Dying Light 2. Ze speelt Lawan, een personage dat "vecht tegen haar eigen verleden". Het lijkt erop dat je keuzes invloed zullen hebben op haar toekomst, zoals bij welke factie ze zich zal aansluiten.
Dying Light 2 wordt een monster van een spel en zal wat forse hardware nodig hebben om op de beste instellingen te draaien. Dat gezegd hebbende, hier zie je hoe de minimum en beste eisen voor de PC eruit zien.
Minimum (Ray Tracing uit, 1080p 30fps)
Aanbevolen (Ray Tracing uit, 1080p 60fps)
Ray Tracing op minimum (1080p 30fps)
Ray Tracing Aan Aanbevolen (1080p 60fps)
Dying Light 2: Stay Human komt uit op 4 februari 2022 voor PC, PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, en Xbox Series X/S. Haal vandaag nog je Dying Light 2 code uit onze prijsvergelijker.
het beantwoorden van de boodschap van